Dataspelsmissbruk - det viktigaste från föreläsningen!

 

Veckans utmaning: Sju dagars detox

Måndag: Sluta följ människor som inte är dina riktiga vänner, avbeställ oönskade e-postlistor, och ta bort program som du inte använder.

Tisdag: Stäng av dina push-meddelanden (notifikationer).

Onsdag: Motstå frestelsen att titta på din telefon när du vaknar på morgonen.

Torsdag: Sätt upp en laddningsstation utanför sovrummet, och titta inte på telefonen en timme innan läggdags.

Fredag: Gå ut på kvällen, ät middag, häng med vänner, men... Lämna telefonen hemma.

Lördag: Tillbringa din dag utan att titta på eller skicka meddelanden till dina sociala medier (Kik, snapchap, instagram, facebook etc..)

Söndag: Stäng av din telefon helt under hela dagen (från morgon till kväll). 

Eftersom missbruk per definition innebär att en person inte kan kontrollera sitt beteende, måste du visa tydliga gränser kring ditt barns spelande, vilket oftast blir en problematik då "alla andra barnen får spela" samt att det finns datorer, telefoner överallt. Så hur gör vi? En dataspelare som tillbringar många timmar varje dag i sin virtuella värld, slutar att duscha, äter ofta skräpmat, förlorar sitt jobb eller hoppar av skolan. Dataspelsmissbruk leder till negativa konsekvenser precis som alla andra missbruk. När de spelar producerar hjärnan kemiska substanser vilket ger dem en rusliknande känsla som upplevs även av narkotikamissbrukare. En klient berättar: "Jag skulle sluta spela under ett par dagar, men alla min vänner var spelare och det svårt att hålla mig borta från att spela när alla mina vänner frotfarande spelade. Jag var tvungen att inse att mitt spelande var något jag inte kunde klara av själv utan jag behövde få professionell hjälp"Titta gärna på länken från en tidigare föreläsning
 

Dela: